Олегу Ляшку пощастило з лотереєю, але не пощастило з «Інтером»

Олегу Ляшку пощастило з лотереєю, але не пощастило з «Інтером»
А ще міжнародна китайсько-українська програма стала на «Україні» благодійністю Марини Порошенко. Телеканал ICTV в сюжеті про Раду регіонального розвитку не згадав про регіони. «Інтер» промовчав про звинувачення НАБУ проти Мартиненка й розповів про звинувачення Мартиненка проти НАБУ.

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 23–29 жовтня 2017 року.
Олегу Ляшку пощастило з лотереєю, але не пощастило з «Інтером»


Рада регіонального піару

24 жовтня в Києві працювала Рада регіонального розвитку. Згідно з Указом Президента України, цей дорадчий орган має аж десять різноманітних функцій, але, судячи з повідомлень ICTV та «України», збирається лише щоби попіарити державну верхівку.

У матеріалі ICTV ведуча Олена Фроляк, кореспондентка Христина Гавриш та політики розповідають тільки про перемоги. Або ж про особисті політичні позиції, ніяк не пов’язані із регіонами чи їхнім розвитком. Причому саме ці заяви «Факти» винесли в підводку: «...Останні виступи біля Верховної Ради, глава держави пов'язує зі спробами Кремля внутрішньо розбалансувати країну, розуміючи, що зовні її не взяти. Генпрокурор вважає, що мітинги під Радою за фінансової підтримки за кордону, готують силовий переворот в країні за участю осіб без громадянства і купки політиканів».

Перші слова в сюжеті належать його головному «бенефіціару» Петру Порошенку: «Шановні друзі, у мене для вас дуже приємна новина, все буде добре». «...Президент розпочинає зустріч приємною статистикою. Місцеві бюджети зростають, у містах та селах будують дороги, садочки, лікарні, відкриваються нові підприємства. І щоб там хто не говорив, економіка ожила», — продовжує кореспондентка. Жодних чисел нам так і не називають, що одразу видає суть матеріалу: він не про факти чи інформацію, він про піар на абстрактних «покращеннях».

Про них же розповідає й Володимир Гройсман: «Перемогу над ворогом Україна здобуде лише комплексними змінами і реформи тут головне, каже прем'єр. [...] Із 2019 економіка може зростати на сім відсотків. А звідси нові робочі місця, високі зарплати і інвестиції та для цього, кожен на місцях повинен дбати, аби бізнес почувався захищено», — переповідає Христина Гавриш.

У синхроні самого прем’єра йдеться про тиск на бізнес: «Однієї з найважливіших вимог сьогодні, до регіональної центральної влади, до силових структур, має бути вимога, залишити бізнес, економіку в спокої».

У залі при цьому був присутній Юрій Луценко, Генеральний прокурор, який теж коментував під час цієї ж події тиск правоохоронців на бізнесменів. Але «Україна» озвучила іншу його заяву: «Розхитувати ситуацію в Києві намагаються з-за кордону, переконаний Генпрокурор Юрій Луценко. У мітингах під Верховною Радою він побачив зиск для Кремля».

Аналогічні заяви «Факти» передають і з боку Президента: «Підігрівають настрої деякі політикани, каже Президент які намагаються дестабілізувати ситуацію в Україні. Та глава держави переконаний, нічого не вийде. Ніякого перевороту і перевиборів не буде».

Інформації про хоча б якусь «раду» чи «регіони» в сюжеті немає. Про «розвиток» регіонів теж. Лише піар на обіцянках та політичні оцінки. Ані коментарів експертів, ані інших виступів, ані критичних заяв. Паркет найвищого ґатунку.

А от на «Україні» про регіони згадали. Точніше, про один регіон — Харківський. Його очільницю Юлію Світличну «Сегодня» піарять ще з початку року. У сюжеті про Раду регіонального розвитку їй єдиній, крім державної верхівки, надають слово: «Ще декілька років тому Харківська область була непривабливою для інвесторів і для дипломатів. А на сьогодні ми являємося майже центром європейських іноземних заходів».

Про жодні інші регіони журналісти не згадують. Хоча, наприклад, мер Києва Віталій Кличко розповідав на Раді про вади децентралізації. Мер Львова Андрій Садовий критикував подію за надмірну піарність. Керівник Одещини розповідав про проблеми з дорогами. Міський голова Запоріжжя — про проблеми з бюджетом. Але про регіональні проблеми журналісти не згадали, зосередившись на центральному піарі.

Телеканал «Україна» віддав міжнародні заслуги Марині Порошенко

26 жовтня ведуча телеканалу «Україна» Анна Панова повідомила: «Марина Порошенко и посол Китая в Украине посетили киевский институт музыки имени Глиэра и передали ученикам новые скрипки и альты». На відмінну від типового піару першої леді на «Україні», із цієї інформації могла би вийти цікава новина. Принаймні, вона інтригує: що об’єднало посла Китаю, дружину Президента та музичні інструменти? Глядачі «Сегодня» цього так і не дізналися.

Журналісти, крім вказаного вище, подали ще одне речення: «В этом году музыкальный вуз приобщился к программе инклюзивного образования и принял на учебу студентов с особыми потребностями». Разом це зайняло в них 19 секунд, іще 24 секунди приділили Марині Порошенко та її дуже інформативному коментарю.

«Я впевнена, що це крок не тільки для ще більшого розвитку одного із найкращих інститутів музики в Україні, але і на майбутнє створення музичного, культурного центру в Україні. На європейському рівні», — трішки ламано й трішки невпевнено розповіла перша леді. На цьому повідомлення й закінчилося.

А от на сайті вишу розповідають про подію детальніше. Посол Китаю там був присутній, тому що захід відбувався в межах проекту «Великий шовковий шлях». Його представники, до речі, минулого року вже займалися інклюзивною освітою з Мариною Порошенко. Самі інструменти, виявляється, не абиякі, а «з приватної колекції китайського майстра». Із цієї інформації виходить, що набагато цікавішою та важливішою була думка й роль китайського посла, от тільки журналісти його участь, крім присутності, на 100 % проігнорували. Навіть не вказали імені дипломата. Так само не поцікавилися самим міжнародним проектом, реакцією викладачів та учнів.

У результаті потенційно цікавий міжнародний захід журналісти звели до примітивного піару Марини Порошенко. Хоча до чого там вона — якраз не зрозуміло.

Тележурналісти вибірково розповідають про Миколу Мартиненка

25 жовтня у житті колишнього народного депутата від «Народного фронту» Миколи Мартиненко сталося дві фактично полярних події: за його зверненням порушили кримінальну справу проти одного з очільників НАБУ, але й саме Бюро цього ж дня повідомило політику про підозру. Тележурналісти чомусь не змогли розповісти обидві новини й на «Інтері» та «Україні» Мартиненко виявився борцем із піаром в НАБУ, а на 5-му каналі — підозрюваним у злочинах.

Ведуча телеканалу «Україна» Анна Панова розповідає: «Печерский суд столицы обязал Генпрокуратуру возбудить уголовное дело против заместителя директора Антикоррупционного бюро Андрея Калужинского. Такого судебного решения добился экс-депутат Николай Мартыненко. Он уверяет — расследования против него сфабрикованы, и будет требовать привлечения к ответственности всех причастных к фальсификациям. В первую очередь — руководителей Бюро».

Після цього екс-депутат читає з листочка за камерою заявляє: «НАБУ майже два роки фабрикує проти мене справи. Ще й піариться на цьому. Я публічно заявляв, що Ситник та компанія понесуть за це кримінальну відповідальність. За моєю заявою прокуратура вже порушила кримінальну справу проти заступника директора НАБУ Калужинського. Я два роки казав — передайте ваші піар-звинувачування до суду. Але немає чого передавати. НАБУ придумує фейки проти мене».

Із сюжету може скластися враження, що кримінальну справу проти НАБУ відкрили якраз через піар та фальсифікації, та насправді це не так. За словами адвоката Мартиненка, справу відкрили через його заяви про те, що один із очільників НАБУ буцімто «вимагав від Онищенка будь-які докази проти Миколи Мартиненка. Тобто не по якомусь конкретному злочину чи факту, а “дайте що-небудь викривальне”. Тобто йде питання переслідування конкретної особи, а саме Мартиненка». Але про цей факт у сюжеті не згадують, виставляючи Мартиненка борцем із піаром та фейками в НАБУ. Самому Бюро слова не надають. Про те, що НАБУ висунуло політику підозру, теж мовчать.

Та ж проблема й той же коментар екс-народнофронтівця присутні й на «Інтері», де, щоправда, до матеріалу додали ще більше журналістських «вигадок». «Политик обвинил замдиректора бюро в фальсификации расследования против себя. И будет требовать, чтобы Калужинского привлекли к уголовной ответственности. Но при этом опасается мести со стороны НАБУ», — розповіла Наталя Бєлишева. Хоча про жодну помсту далі Мартиненко не заявляє.

НАБУ теж у сюжеті мовчить, хоча Бюро досить давно спростовує закиди політика про фейковість їхньої діяльності. Артем Ситник, наприклад, заявляв, що «Мартиненко розповідає про упередженість слідства, але зовсім не любить говорити про те, що, окрім нас, ще три країни стосовно нього ведуть розслідування». У НАБУ навіть випускали спростування популярних «міфів» про справу й заявляли, що колишній народний депутат має мережу ботів, щоби впливати на громадську думку. Окремо наголосимо, що Микола Мартиненко, мабуть, єдиний член «Народного фронту», інтереси якого на «Інтері» відстоюють. Інших представників цієї партії телеканал нещадно критикує, інколи по 19 разів на місяць.

Натомість на 5-му каналі цього ж дня випустили новини іншого спектру. Тут розповідають лише про оголошену нардепу підозру, причому не надаючи слова ані йому, ані адвокату. А от синхрон речниці НАБУ в сюжеті присутній, хоч вона й повторює сказане ведучим, не додаючи жодної важливої інформації. Про те, що проти одного з очільників НАБУ відкрили кримінальну справу після заяв Мартиненка, журналісти 5-го каналу мовчать.

У результаті повноцінного уявлення про розвиток справи нардепа не отримали глядачі жодного з телеканалів, а вибірковість повідомлень та їхня незбалансованість, імовірно, підкреслили власні позиції журналістів.

Олегу Ляшку пощастило з лотереєю, але не пощастило з «Інтером»

«Інтер» недолюблює Олега Ляшка. Телеканал буквально «зациклився» на критиці народного депутата, розповідаючи про нього одні й ті ж «корупційні історії» з тижня в тиждень. Але 25 жовтня «подарунок долі» для політика став подарунком і для «Інтера». Лідер Радикальної партії вніс у свою декларацію відомості про виграні в лотерею півмільйона гривень, а «Подробности» нарешті отримали нову тему для критики. І почали повторювати ідентичні сюжети вже про це.

25 жовтня анонімна кореспондентка (вона часто працює з Ляшком на «Інтері») розпочинає сюжет так: «Баловень судьбы, джентельмен удачи и герой "Спортлото-2017" — как только не называли сегодня на просторах интернета лидера радикалов Олега Ляшко». Жодних доказів, що хоч хтось так називав народного депутата в мережі, журналісти при цьому не демонструють, тож вони спокійно могли все це вигадати самі.

Кадри інтернет-публікацій та їх переказ з’являються в сюжеті далі. Перший скриншот — це допис у фейсбуку секретаря Національної спілки журналістів Дениса Іванеско. Публікацію показують, очевидно, не через персону автора, а через її «гумористичний» зміст. Допис складається з одного речення: «Ляшко трижды удачно сыграл в очко)». Негоже пояснювати жарти, але це очевидна відсилка до відео, на якому буцімто Олег Ляшко розповідає про свій гомосексуальний досвід. Із цього приводу постає два запитання: по-перше, чому «Інтер» транслює в ефірі жарти про секс? По-друге, чому натяк на приналежність до ЛГБТ-спільноти взагалі подається телеканалом як гумористична й критична інформація? Далі «Інтер» повідомляє ще три позиції різноманітних журналістів і озвучує телефонний коментар Сергія Капліна.

Коментар народного депутата складається здебільшого не з його ставлення до ситуації, а із самоствердження та самоповторення. Починається заява із визначення лідерства в Соціалістичній партії: «Я офіційно заявляю, що наша політична сила, Соціалістична партія України, головою якої я є...» Далі Каплін натякає на співпрацю Ляшка та влади: «...вбачає в цьому плату Ляшку за його ганебне і антинародне голосування...» Після чого політик перераховує, за які саме голосування буцімто платили Ляшку, заодно критикуючи і їх теж: «медичну реформу, вбивчу пенсійну реформу і майбутнє голосування за бюджет, який уряд уже вніс на розгляд в Верховну Раду України, який є абсолютно антисоціальним». Завершується коментар іще однією заявою про членство Ляшка у владі (нагадаємо, що сам Каплін, між іншим, — член найбільшої, президентської, фракції парламенту) та його протиправні дії: «...яким чином держава в особі влади, до якої Ляшко має безпосереднє відношення, у такий аферистичний спосіб відмазала Ляшка від відповідальності».

У фіналі сюжету — хвилинний бекґраунд про всі буцімто корупційні історії політика. Позиція самого Ляшка зводиться до короткого переказу його коментаря для «Обозревателя», мовляв, гроші виграв через футбольні ставки і взагалі «выигрыши были анонимными, однако как добросовестный гражданин он решил не скрывать дополнительный доход».

26 жовтня «Інтер» повторив свій сюжет у скороченій версії. Журналісти навіть не переймалися інформаційним приводом, ведуча Наталя Бєлишева просто заявила: «После взрыва и ранения Игоря Мосийчука на второй план отошёл скандал вокруг лидера его партии. Хотя ещё вчера вся страна бурно обсуждала радикальные везения Олега Ляшко, который пояснил, полмиллиона гривен доходов благосклонностью фортуны...» Після цього слідує аналогічний (слово в слово), але скорочений вчорашній текст сюжету, який начитує інша анонімна кореспондентка. Кадри ті ж самі. Єдина різниця — вчора в НАЗК «пообещали, что проверят и доходы, и расходы главного радикала», сьогодні — «лишь обещает установить источник полумиллионного фарта главного радикала».

28 жовтня новина про виграш Ляшка — перша у випуску. Актуальність та оперативність! Наталя Бєлишева заявляє: «Невероятным везением главного радикала Олега Ляшко заинтересовались в НАБУ. Глава Бюро Артем Сытник заявил, что проверит действительно ли нардепу трижды подфартило на футбольных ставках». На цьому, власне, нова інформація в матеріалі завершується й далі «анонімна кореспондентка №3» втретє розповідає про три виграші політика в лотерею. У сюжеті присутні логічні нестиковки: «Выиграшные лотерейные билеты буквально сами липнут к нардепу-радикалу Олегу Ляшко [...] Затем, везучий депутат заявил, делал ставки на футбольные матчи». Завершується матеріал черговою згадкою про реакцію соцмереж.

«Інтер» — не єдиний телеканал, що зацікавився виграшем Ляшка. Про нього розповідали й, наприклад, на «1+1». Коментарі взяли у представників Радикальної партії (сам Ляшко коментувати відмовився), у юристки, яка назвала це типовим способом легалізації доходів, у математика, який обчислив шанс виграшу. Повідомили також про інших нардепів, що вже декларували джек-поти. Загалом, подали навіть більше критичної інформації, ніж «Інтер», але з посиланням на експертів, балансом думок і без примітивної іронії.

На фоні цього здається, що «Інтер», коли намагається очорнити Ляшка, насправді старається значно менше, ніж журналісти, що роблять збалансований сюжет. Адже «Подробности», по суті, лише зробили скриншоти і подзвонили Капліну, а потім вирізали з начитки кілька речень і знову повторили цей же сюжет. Це не лише порушення етичних стандартів, це якось навіть не солідно.

Перевагу на телеканал отримали такі політики та політичні сили:

Олегу Ляшку пощастило з лотереєю, але не пощастило з «Інтером»


Петро Порошенко — цього тижня Президент зійшов із піарного п’єдесталу, отримавши на свою користь лише чотири піарних сюжети. По одному від ICTV, «1+1», «Інтера» та 5-го каналу.

Володимир Гройсман — значно впали й піарні показники прем’єра. Йому присвятили лише два сюжети: по одному на ICTV та «1+1».

Олег Ляшко — «головному радикалу» телеканал «Україна» приділяв увагу двічі протягом тижня.

Сергій Каплін — член БПП, який критикує Олега Ляшка за зв’язки з владою, тричі з’являвся на «Інтері».

«Опозиційний блок» — цього тижня «Інтер» приділив партії п’ять піарних сюжетів.

Арсеній Яценюк — незвично високу піарну активність продемонстрував екс-прем’єр. Йому присвятили аж три повідомлення: два на «Україні» й одне на «1+1». Журналісти, зокрема, незбалансовано й без очевидної причини розповідали про поїздку політика в Ізраїль.

«Батьківщина» — про «фальсифікації» проти партії під час виборів у об’єднаних територіальних громадах двічі незбалансовано розповідали на «Інтері».

Микола Мартиненко — «Інтер» та «Україна» присвятили захисту колишнього народного депутата по одному сюжету.

Віктор Пінчук — про нову виставку в PinchukArtCentre повідомили в загальнонаціональних новинах СТБ та ICTV, які, за збігом, контролюються бізнесменом.

Критика:

Радикальна партія — представників цієї політсили на «Інтері» критикували чотири рази за тиждень.

Вадим Рабінович — нардепа двічі критикував «Інтер». Хто б міг подумати, але місцеві журналісти досі говорять про буцімто проплачені мітинги політика.

Семен Семенченко — незбалансовано нардепа критикували на «Інтері» та двічі на «Україні».

Михеїл Саакашвілі — «Україна» майже не збавляє обертів і цього тижня випустила про «грузинського реформатора» п’ять критичних повідомлень. Іще одне вийшло на «Інтері». Також «Подробности» критикували за мітинги під Радою «Самопоміч».

«Нафтогаз» і Мін’юст — цим установам дісталося від «Інтера» по одному критичному сюжету.

Загалом експерти «Детектора медіа» нарахували в новинах протягом тижня 60 сумнівних матеріалів. Двадцять шість із них вийшли на «Україні», двадцять один — на «Інтері», по чотири — на ICTV та «1+1», два — на 5-му каналі й по одному — на «UA: Першому», «112» та СТБ.

osvita.mediasapiens.ua

Свежие новости

18:00
Київ розірве угоди з перевізниками через виявлені порушення
16:49
Банкиры решили украинцев подолгу держать на крючке
16:46
Крупнейшему зернотрейдеру Украины ЕБРР выделит $40 млн
16:45
Нардепы лишили украинцев доступного жилья: куда делись миллионы
16:43
Саакашвили заявил, что готов возглавить новое правительство
16:40
Українцям показали розкішне майно закарпатських олігархів
16:38
Райкин в Одессе: Скрыпин призвал Украину к жестким мерам
16:35
Власть повесит на простых украинцев миллиардный долг
15:30
Омелян поделился новыми подробностями о переговорах с Ryanair
14:00
Как живется украинским антикоррупционерам: названы зарплаты руководства НАПК
12:30
В Украине закроют все интернаты: какой будет новая реформа
10:56
Откат в реформах может добраться и до Прозорро
09:30
Пенсии обещают пересчитать еще раз: кому повезет
17:00
Пассажиры за свой счет будут спасать "Укрзализныцю" от убытков
15:30
Украинцы удвоили спрос на иномарки
15:00
В Кабмине рассказали, у кого заберут субсидии
14:30
Необычное ДТП в Киеве: грузовик “подпер” Шулявский мост
Больше новостей